Czy to prawda, że kawa wypłukuje magnez z organizmu? - Coffee Cave - Palarnia kawy Piła
Coffee Cave
07.09.2021
Czy to prawda, że kawa wypłukuje magnez z organizmu?
Czy to prawda, że kawa wypłukuje magnez z organizmu?

Czy to prawda, że kawa wypłukuje magnez z organizmu?

Też o tym słyszeliście? 
Tym razem zabawimy się w pogromców mitów. 
Chociaż może się okaże, że jakieś ziarno prawdy w tym jest, bo kawy to na pewno:) 
Zanim jednak przejdziemy do odpowiedzi, sprawdźmy po co nam w ogóle magnez w organizmie. Być może ten wielki szum wokół problemu nawet nie ma sensu. 


Magnez i jego rola w organizmie

Człowiek składa się z kilku pierwiastków chemicznych. Te, które są nam niezbędne do przeżycia to: węgiel, wodór, tlen, wapń, azot, fosfor, chlor, sód, siarka, potas i magnez. Przy czym ten ostatni to tylko 0,1%. Najważniejszy jest tlen, który stanowi aż 65% masy ciała, węgiel około 18% i wodór 10 %. Pozostałe pierwiastki to znikome ilości. 
Mimo wszystko magnez znajduje się zaraz za pierwszą 10 najistotniejszych składników nas stanowiących. Tym samym nie można bagatelizować jego niedoborów. Pierwiastek ten, jest odpowiedzialny za utrzymanie naszego układu odpornościowego w jak najlepszej kondycji. Ponadto, buduje nasze kości, mięśnie, a także wspomaga układ nerwowy. 
Jego brak może objawiać się dość niewinnie. Są to najczęściej zawroty głowy, drażliwość i problemy ze snem. W skrajnych przypadkach może natomiast doprowadzić do depresji, stanów lękowych, arytmii serca, astmy i cukrzycy typu 2. W związku z tym, że stanowi on dość istotny element w prawidłowym funkcjonowaniu ciała i umysłu, nie można go bagatelizować. 
Wszelkie wątpliwości, które mogą doprowadzić do obniżenia jego poziomu, jak choćby picie kawy to kwestie, które warto wziąć pod lupę. 
 

Kawa a magnez

Wiemy już dlaczego magnez jest dla nas ważny. Przyjrzyjmy się teraz kawie…
Otóż ziarenko kawy pod twardą powłoką, a właściwie i w niej, skrywa wiele cennych dla zdrowia związków. Są to m.in. witaminy E, B2, B3, B5 i B6, a nawet kwas foliowy. Do tego ma w sobie sporo wody, tak jak człowiek, oraz dobre dla ludzkiego organizmu tłuszcze. Dochodzą jeszcze węglowodany i znikoma ilość białka. 
Nie sposób nie wspomnieć o kofeinie, która w naturze jest trucizną odstraszającą m.in.  szkodniki. Nas natomiast pobudza i jest bezpieczna, o ile nie przekraczamy jej dziennej dawki. Więcej na ten temat przeczytacie w artykule na naszym blogu poświęconym kofeinie. 
Kawa to także źródło wielu związków mineralnych, które zresztą stanowią uzupełnienie naszych zasobów. Te związki to: potas, wapń, fosfor, żelazo, sód, cynk i co ciekawe - magnez. 
Kawa jest zatem źródłem magnezu i to całkiem dobrym, bo jedna porcja zawiera 7 mg magnezu (filiżanka około 200 ml). Człowiek potrzebuje dziennie natomiast około 300 mg tego pierwiastka. 
Co jednak najbardziej szokujące okazuje się, że owszem kawa wypłukuje magnez, ale jednocześnie dostarcza go z nawiązką (3 filiżanki kawy dziennie wypłukują około 4 mg magnezu). 
To oznacza, że Czarna Dama nie jest wcale powodem pozbywania się cennego pierwiastka z organizmu. Skąd zatem taki pogląd? 
Według badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia nasi rodacy cierpią na jego niedobór od dłuższego czasu. Praktycznie każdy z nas ma w sobie za mało magnezu, bez względu na wiek. 
Największe niebezpieczeństwo stanowią produkty zawierające fosforany. Jednym z tych, które dość powszechnie są spożywane zarówno przez dzieci, jak i dorosłych jest ciemna, słodka coca - cola.  
Na niedobór magnezu wpływa także stres. Ten z kolei jest związany m.in. z przeciążeniem pracą, czy też problemami osobistymi. Jeśli chodzi o pracę, to pewnie i Wy ratujecie się kawą na pobudzenie. Czasami nawet i 5 kawami, żeby tylko nie zasnąć i zrobić robotę. 
Tak więc, jeśli nie popijacie później wody i nie łykacie suplementów z witaminami, to nie ma co się dziwić, że oczerniamy później Czarną Damę. 

Podsumowując: 
Kawa jest źródłem magnezu, a za jego niedobór jest odpowiedzialny m.in. stres i brak odpowiedniej diety. Mit obalony, ale skoro mowa o diecie...


Magnez i jego źródła

Wiadomo, jest on w kawie, ale oczywiście w rozsądnych ilościach, 2-3 filiżanki dziennie wystarczą spokojnie. Pamiętajcie jednak o zdrowej żywności, która najlepiej zadba o Wasze ciała. W jedzeniu, oczywiście tym “dobrym”,  jest wszystko co niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, a tym samym lepszego samopoczucia. 
Magnez zawierają takie produkty jak: 

  • kakao
  • orzechy
  • jajka
  • sery
  • płatki owsiane
  • ryż
  • fasola
  • natka pietruszki
  • szpinak
  • ryby
  • i najlepsze na koniec - CZEKOLADA. 

Kawusia z czekoladką, to zresztą doskonałe połączenie. Tylko, że zbyt częste raczenie się takim duetem, zamiast niedoborów może skutkować przeciwnie - nadprogramowymi ilościami. I to niestety tam, gdzie raczej nie chcemy ich posiadać.

 
WSPÓŁPRACA
Zainteresowany współpracą?
Oferta dla firm
Coffe Cave world map